BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Pages

Friday, November 6, 2009

10 : kisah terowong Menora

8 Oktober 2009



pada pukul 10.30 malam,aku bertolak dari Taiping.selepas siap mengangkat segala beg ke dalam kereta,aku bersalaman dengan mak dan abah.sempat aku menghulurkan wang RM300 kepada abah tadi.buat belanja bulan ini.

"Man bila lagi balik,Man?" rasa sayu mendengarkan suara lemah itu dari mak.mak sudah selalu jatuh sakit.terasa bersalah sebab baru kali ini dapat pulang berjumpa mak.kerja menjadi alasan.sungguh tipikal gaya hidupku.aku tak mahu melukakan lagi hati mak,maka aku berjanji akan pulang lagi minggu hadapan.walaupun isteriku mula tak senang duduk mendengar kata-kata manisku itu.

"balik lagi ke minggu depan?" setelah lebih kurang satu jam perjalanan,akhirnya isteriku bersuara.ternyata dia tidak begitu gembira dengan janjiku tadi kepada mak.anak-anak sudah terlena di tempat duduk belakang Proton Personaku ini.

"....mak tu sakit.tak boleh ke nak tengok dia sekali-sekali."

"lah.tadi kan dah tengok?"

naik sedikit tekanan darah aku.hendak dimarah,tak boleh.hendak diturut,menjadi-jadi.aku mendiamkan diri,menunggu reda perasaan tegang ini.apabila surut barulah akanku pujuk semula.

jam telah lewat pukul 12,perasaan mengantuk mula hadir.livita yang dibeli di Petronas tadi tidak menunjukkan kesan yang ketara.kudapan berupa kacang dan kuaci sudah habis 2 paket.mahu tak mahu,aku terpaksa berhenti di Hentian Sebelah Sungai Perak,untuk melelapkan mata sebentar.

"ayah mengantuk..tidur kejap..."

"bagi mama drive la,tak apa."

"hummmmmm..." aku mengabaikan pelawaan isteriku dan terus melelapkan mata.kerana aku masih kurang yakin dengan teknik pemanduannya,walaupun telah 11 tahun kami berkahwin.apatah lagi diwaktu malam.lebih-lebih lagi,jalan selepas Jambatan Sungai Perak ini lebih bahaya,kerana kami akan melalui Terowong Menora,kemudian lebuh raya curam menuju ke Plaza Tol Jelapang,tempat di mana kemalangan sering berlaku.

lebih kurang satu jam kemudian,aku terjaga.terasa segar sedikit.aku keluar untuk mencuci muka dan membeli minuman serta lebih kudapan untuk dikunyah sepanjang perjalanan.masih jauh untuk sampai ke Kuala Lumpur.

"mama,kunci kereta.ayah nak pergi kedai.mama nak air tak?" isteriku yang separa sedar menggeleng kepala.

pukul 1.10 pagi.

aku meneruskan perjalanan dalam keadaan yang agak segar.radio telah kumatikan,agar isteri dan anak-anakku dapat tidur dengan lena.walaupun keadaan sunyi boleh menyebabkan perasaan mengantuk kembali,aku cuba mengatasinya dengan membasahkan lidah dengan zikir.

lebuhraya Changkat Jering-Ipoh yang lengang memudahkan perjalanan.sekali-sekala aku memotong lori-lori balak yang dipandu perlahan.ketiadaan lampu jalan apabila tiba di kawasan bukit membuatkan aku memperlahankan kelajuan untuk keselamatan.kira-kira setengah jam kemudian,kami tiba di Kilometer 260.

aku memasang lampu tinggi,dan dari jauh terpancar papan tanda "TEROWONG 2 KM DI HADAPAN.KURANGKAN LAJU"

tidak sampai 10 minit,kereta yang kupandu tiba di muka terowong sepanjang 800 meter tersebut.terowong ini dibina sebelah-menyebelah,satu ke utara dan satu ke selatan,menembusi Banjaran Keledang.

terowong Menora...

pelbagai cerita aneh pernah ku dengar berkenaan terowong ini.kisah orang memandu dalam terowong tapi tak jumpa jalan keluar,kisah perempuan menumpang kereta,dan lain-lain.namun,yang paling terkenal,sudah pastilah kisah Volkswagen kuning.

VRROOOOOOOMMMMMM!!!!!!


berderau darah aku!tiba-tiba sahaja bunyi enjin itu mengaum dari arah belakang.aku menjengah di front mirror,ternampak lampu kenderaan yang menyilaukan,seolah-olah benar-benar rapat dengan kereta aku.ahh.sudah.ini betul-betul dia.sama macam cerita-cerita yang pernah aku dengar,dan baca di Mastika.

aku tetap mengekalkan kelajuan,tidak mahu mengikut kemahuan kereta hantu tersebut.jika aku mempercepatkan kenderaan,kereta itu akan mendorong aku sehingga terbabas.kalau nak potong,potonglah!aku bawak keluarga aku,taknak bawak laju!aku nak selamat sampai je.A'uzubillahiminassyaitanirrajim...

aku mula membacakan ayat-ayat suci Al-Quran.ayat Kursi,ayat mu'awazitain.dan surah Al-Fatihah,berulang-ulang kali.isteri dan anak-anakku masih nyenyak tidur.baguslah.aku tak mahu mereka panik.walaupun tekanan darah aku mulai meningkat,aku cuba menenangkan diri.cuma tinggal beberapa ratus meter lagi dan kami akan melepasi terowong.dan Volkswagon kuning masih rapat di belakang.

akhirnya,apabila tiba di penghujung terowong,kereta itu memotong keretaku.apabila dia betul-betul disebelah kereta kami,aku memberanikan diri untuk memandang ke kanan,ingin melihat buat kali pertama dan terakhir kenderaan hantu yang menjadi bualan ramai tersebut.

dengan Bismillah,aku memusingkan kepala sedikit.

eh?

"S...Skuter ??? "

bukan Volkswagon kuning.tetapi sebuah skuter putih,meluncur laju di lebuhraya Changkat Jering menuju ke Ipoh....tanpa penunggang.

0 comments: